
Munkahelyi kockázatértékelés a gyakorlatban
A munkáltató a kockázatértékelést, a kockázatkezelést és a megelőző intézkedések meghatározását – eltérő rendelkezés hiányában – a tevékenység megkezdése előtt, azt követően indokolt esetben, de legalább 5 évente köteles elvégezni az Mvt. 54. § (3) bekezdése szerint.
A veszélyek azonosítása a kockázatértékelés alapja. Részletesen számba kell venni a munkakörnyezetben lévő valamennyi munkafolyamatot, az alkalmazott tevékenységet, a technológiát, a munkaeszközt, a felhasznált anyagokat (különös tekintettel a veszélyes anyagokra/keverékekre) és a munkavégzés módját (munkamódszert).
Fontos, hogy ez az áttekintés kiterjedjen a nem mindennapos, illetve a nem rutinszerű tevékenységekre is, mint például a karbantartás, hibaelhárítás. Emellett figyelemmel kell lenni egyes munkafeladatok napszakhoz, évszakhoz kötött – időjárástól függő – jellegére is, és gondot kell fordítani a ki segítő jellegű tevékenységekre is, mint például a takarítás, anyagtárolás vagy szemétszállítás.
Veszélyek számos tényezőből adódhatnak, ezért a kockázatértékelés során a munkáltató felelősségi körébe tartozó valamennyi vonatkozó tényezőt figyelembe kell venni. Azonos munkafeladatok között lényeges különbség adódhat például abból, hogy zárt térben vagy szabad térben kell végrehajtani (pl. illékony szerves oldószerek felhasználása esetén). Az alkalmazott munkaeszköz rendeltetésszerű működése más feltételekkel biztosítható szélsőséges időjárási viszonyok esetén, amelyben a munkaeszköz használatának kockázatai jelentősen megváltozhatnak.
54.900 Ft
Időtartam: 1 nap